Om tycke och smak bör man ej tvista

Laxfilé med rökig glaze

4 portioner

600 g laxfilé, med skinn (min vägde 700 g)
1,5 tsk röksalt (det hittade jag inte i min butik)
1 msk smulad rosépeppar

Garnering

1 msk röd basilika, några blad (det hittade jag ingen)

Glaze

2 msk honung
1 msk soja
2 msk olja
(2 msk Liquid smoke)

Blanda glazen. Pensla laxen på ovansidan. Låt dra 15 minuter. (Strö salt) och rosépeppar över. Lägg filén påp grillen med skinnsidan mot gallret (jag hade lindat in i filén i aluminium). (Lägg över en bit aluminiumfolie så att det täcker laxen.) Grilla 12 – 15 minuter. Garnera gärna med röda basilikablad.

Till detta serverade jag en Tabbouleh.

Tack Coop för receptet!

Kommentera

